Pracownie





Pracownia politechniczna

W pracowni politechnicznej uczestnicy WTZ zajmują się wykonywaniem różnych wyrobów z drewna i prefabrykatów. Należą do nich między innymi: półki, szafki, karmiki dla ptaków, skrzynki, ramki do obrazów,przyrządy dydaktyczne (np. sztalugi) i wszelkiego rodzaju ozdoby. Pracownia ta stworzona została przede wszystkim po to, aby poprawić osobom niepełnosprawnym usprawnienie funkcji manualnych. Podczas terapii podopieczni, pod okiem terapeuty nabywają umiejętności: cięcia drewna piłą, przybijania gwoździ, czyszczenia drewna papierem ściernym czy wiertarką oscylacyjną, wiercenia wiertarką stołową, ręczną elektryczną i mechaniczną, klejenie ram oraz ikon, wyrzynania w płycie wyrzynarką cienkobrzeszczotową, posługiwania się szlifierką elektryczną, malowania, lakierowania etc.

W pracowni powstają następujące wyroby: ramy do obrazów, podobrazia, ikony, szopki świąteczne. Praktyczne zastosowanie nabytych umiejętności pozwala uczestnikom na dokonywanie różnych drobnych napraw na terenie Warsztatów.




Pracownia artystyczna

Pracownia artystyczna jest miejscem, w którym uczestnicy tworzą wiele ciekawych prac za pomocą różnych technik plastycznych. Każdy znajdzie dla siebie taką technikę, dzięki której może realizować pomysły i urzeczywistniać marzenia. Nasi uczestnicy uczą się rysować oraz malować różnego rodzaju kredkami i farbami. Wykonują także gipsowe odlewy, którym potem nadają barwy i kształty. Tutaj osoby niepełnosprawne zmieniają różnego rodzaju materiały artystyczne takie jak papier, plastelina, filc, itp., w piękne i przestrzenne przedmioty. Pracownia artstyczna uczy niepełnosprawnych:

  • malowanie na papierze
  • kartki świąteczne
  • wyrobów z plasteliny
  • odlewanie figurek gipsowych
  • i inne...



Pracownia rękodzielnicza

Podczas zajęć w pracowni rękodzieła artystycznego wychowankowie uczestniczą w procesie twórczym wytworu. Zajęcia te zaspokajają potrzeby poznawcze, praktyczne, estetyczne, zainteresowania osobiste, kształtują w ten sposób swoją aktywną i twórczą postawę. Duży nacisk stawiany jest na dyscyplinę pracy, przestrzeganie przepisów BHP, budzenie odpowiedzialności za własną pracę, wpajanie szacunku dla pracy innych, oraz rozwijanie umiejętności otwierania się na innych ludzi. Pracownia rękodzieła artystycznego uczy osoby niepełnosprawne malowania na szkle, tworzenia stroików i ozdób choinkowych, ikon(we współpracy z pracownią politechniczną), biżuterii.




Pracownia gospodarstwa domowego

Pracownia gospodarstwa domowego przygotowuje uczestników do samodzielności w życiu codziennym poprzez naukę przyrządzania posiłków, bezpiecznego posługiwania się sprzętem i przyborami kuchennymi, dokonywania prostych zakupów. Zaznajamia z zasadami higieny ogólnej. W pracowni gospodarstwa domowego przygotowywane są posiłki dla wszystkich uczestników WTZ. Celem pracowni jest:

  • nauka kultury spożywania posiłków,
  • wykonywanie czynności pomocniczych (obieranie, krojenie, smarowanie, itp),
  • przygotowywanie prostych posiłków (np. kanapki),
  • korzystanie z przepisów kulinarnych,
  • dokonywanie zakupów,
  • wykonywanie prac porządkowych (zmywanie naczyń, dbanie o czystość sprzętu gospodarstwa domowego, utrzymywanie czystości zarówno w pracowni jak i na stołówce i w toalecie,
  • posługiwanie się różnymi urządzeniami gospodarstwa domowego (kuchnia elektryczna, zmywarka do naczyń, frytkownice, kuchenka mikrofalowa, pralka automatyczna), na miarę indywidualnych możliwości każdego z nich.

Bardzo istotne jest wykształcenie nawyku zachowania bezpieczeństwa podczas posługiwania się narzędziami ostrymi, używania sprzętu mechanicznego i w czasie gotowania, smażenia itp. oraz higieny przygotowywania posiłków. Pracownia ma na celu doskonalenie umiejętności kulinarnych z naciskiem na zdobtywanie umięjętności niezbędnych do podjęcia pracy zarobkowej.




Pracownia krawiecka

Głównym celem pracowni jest dążenie do poprawy zaradności osobistej, sprawności psychofizycznej oraz do samodzielnego, niezależnego, a także aktywnego życia w społeczności . Warsztat pracy każdego z uczestników jest dostosowany do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. W pracowni uczestnicy uczą się samodzielnego projektowania prac. Poznając przybory, narzędzia i urządzenia służące do wykonywania prac krawieckich. Zapoznają się z rodzajami oraz właściwościami tkanin i dzianin. Uczą się podstawowych ściegów ręcznych oraz ozdobnych. Przyszywają haftki, guziki, koraliki i cekiny.Osoby niepełnosprawne mogą tu poznać podstawy szycia ręcznego i maszynowego oraz prostego kroju. Uczą się wykonywania prostych czynności krawieckich, takich jak: fastrygowanie, szycie, przyszywanie guzików i haftek. Zdobyte umiejętności są wykorzystywane podczas różnego rodzaju drobnych przeróbek i napraw odzieży. Uczestnicy zajęć w tej pracowni wykonują także od podstaw rzeczy takie jak: poduszki, maskotki, woreczki itp. Wszelkie prace dostosowane są do możliwości i umiejętności poszczególnych uczestników Poznają ogólne techniki prac związanych z wykonywaniem prostych elementów ozdobnych i dekoracyjnych.




Pracownia komputerowo-introligatorska

Znajomość obsługi komputera jest nieodzowna dla współczesnego człowieka, a zwłaszcza dla osoby niepełnosprawnej dla której to często staje się on oknem na globalną wioskę jaką dzięki internetowi stał się świat. Pracownia komputerowa wyposażona jest w sześć komputerów połączone w sieć LAN ze stałym dostępem do internetu, trzy drukarki, skaner, aparat cyfrowy. Uczestnicy poprzez przepisywanie tekstów, pracę ze zdjęciami, wyszukiwanie potrzebnych w danej chwili informacji w sieci, a także zabawę zdobywają niezbędną wiedzę na temat obsługi programów użytkowych. Praca z komputerem wpływa na poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej, poprawę sprawności manualnej oraz logicznego myślenia. Pracownia komputerowa ściśle wspópracuje z innymi pracowniami działającymi w ramach WTZ. Celem pracowni jest nauka pracy z komputerem i obsługi programów operacyjnych i użytkowych, takich jak: Windows, edytor tekstu (Word), grafiki komputerowej (np. Corel, Photoshop i inne), programów do prezentacji i innych w miarę posiadanych uzdolnień, nauka korzystania z sieci i Internetu. Tworzenie i redagowanie stron www,poznanie standardowego i specjalistycznego sprzętu komputerowego i urządzeń peryferyjnych, wykonywanie komputerowych prezentacji oraz prac artystycznych i użytkowych (np. obrazów, kart okolicznościowych, dyplomów, folderów, reklamówek, zaproszeń, wizytówek itp.

Ponadto w pracowni uczestnicy zapoznawani są z kolejnymi etapami pracy introligatora, uczą się posługiwania sprzętem i narzędziami introligatorskimi, poznają materiały potrzebne przy pracy introligatora i zdobywają wiedzę dotyczącą możliwościami zastosowania introligatorstwa




Zajęcia psychoedukacji

Psychoedukacja odbywa się dwa razy w tygodniu(poniedziałek, czwartek), w dwu grupach podzielonych ze względu na rodzaj niepełnosprawności. Zajęcia prowadzone są w różnych formach (praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, ankiety, kwestionariusze, elementy dramy i arterapii, różne techniki plastyczne). Tematy psychoedukacji dotyczą:

  • radzenia sobie z chorobą i zapobiegania nawrotom,
  • umiejętności zachowań społecznych,
  • komunikacji,
  • radzenia sobie ze stresem,
  • umijętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy,
  • współpracy w grupie,
  • wzmacniania poczucia własnej wartości i obrazu własnej osoby.

Uczestnicy spotkań udzielają sobie wzajemnego wsparcia. W grupie poprawia się również komunikacja, a dyskusja ułatwia szukanie konstruktywnych rozwiązań problemów Techniki plastyczne pomagają w ekspresji emocji, nieinwazyjnym przedstawieniu własnej osoby


Spotkania z uczestnikami na zajęciach mają istotne znaczenie dla całeg przebiegu rechabilitacji. Pozwalają na lepsze rozumienie potrzeb, co pozwala na tworzenie najbardziej korzystnych, dostosowanych form pomocy




Zajęcia ruchowe

Uczestnicy biorą udział w zajęciach ruchowych organizowanych o godzinie 9.30 w sali pracwoni artystycznej.Rehabilitacja ruchowa dostosowana jest do potrzeb i możliwości uczestników. Zajęcia te mają na celu:

  • usprawnianie ruchowe,
  • stosowaninie ćwiczeń ogólnorozwojowych, leczniczych,
  • doskonalonie ruchów naturalnych ,
  • kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
  • wdrażanie do czynnego wypoczynku,
  • rozwijanie sprawności psychofizycznej uczestników,
  • utrwalenie nawyków higieniczno-zdrowotnych,



© 2022 created by M & K